søndag 22. mai 2011

Good morning, Vietnam!

Dag 2 i Saigon brukte vi på en svært informativ utflukt. Tidlig tvang vi kroppen over gata for å hoppe på en turistbuss i særs god stand. Turen gikk i retning et berømt Cao Dao-tempel før vi skulle besøke Cu Chi tunnels, et strategisk område under Vietnamkrigen. Vi erindrer ikke det ordentlige navnet på vår guide, men det gjør ikke noe, for han prefererte i høyeste grad å bli tilkalt som: “slim Jim”. Navnet hadde han fått fordi han var kjent for å “eat like a bird and smoke like a chimney”. Vi merket godt at han hadde mange år i guidebransjen, og latteren satt løst på bussen. Latteren satt ikke mindre løst da vi observerte en kvinnelig asiatisk turist på bussen, som hadde gått til anskaffelse av en Windows-tatovering på det ene skulderbladet. Grøss.

Vi kjørte forbi åstedet for det kanskje mest berømte bildet fra Vietnamkrigen.
Ville du hatt en slik tatovert på skulderbladet? Neppe.
Vel fremme ved nevnte tempel fikk vi en kjapp innføring i den mildt sagt eksentriske religionen Cao Dao. Vi akter ikke å gå særlig inn på detaljene, men det som sjokkerte oss var frekvensen på gudstjenester de opererte med. De som utover religionen samles for tilbedelse HVER 6. TIME.  HELE ÅRET. Dette høstet stor søvnrespekt hos Ruben, som konkluderer med at en slik døgnrytme krever søvnkompetanse på ypperste koalanivå.

Her møtes de til bønn kl. 0600, 1200, 1800 og 0000. Hver dag.


Halvor på vei ned i tunnelen.
Etter å ha beskuet en halv gudstjeneste, gikk turen så videre til Cu Chi tunnels. Her bygde Vietcong i sin tid et svært intrikat tunnelnettverk, et system amerikanerne aldri infiltrerte. De kunne oppholde seg flere meter under jorden i dagevis. For å få et innblikk i hvordan tunnelene var (de fleste tunellene var rast sammen grunnet bombing) fikk vi prøve å gå gjennom en spesiallaget turisttunell, som var bygd om til dobbel størrelse. Etter bare 100 meter med turisttunnel var vi begge både slitne, skitne og svette, og respekten for Vietcong vokste enormt. Selv om det kunne se ut som geriljakrigerne brukte skitne triks med sitt arsenal av feller og hjemmelagde våpen, er det vanskelig å ikke føle avsky mot de millioner av bomber USA slapp over dette vakre landet. En hel del bomber er fortsatt ikke detonert, og det virker dessverre som det fortsatt forekommer en del ulykker som krever amputasjon. Vi gikk til sengs mange inntrykk rikere den kvelden.


Slim Jim forklarer konsekvensene for de som gikk i denne felle: "No more children. They all ended up as ladyboys in Bangkok.

Vi bestemte oss så for å prøve en ny måte å reise på. Glem buss, tog, båt og fly, nå skulle vi på motorsykkel. Mange vi har møtt på vår vei har nemlig anbefalt noe som heter “Easy Riders”, et konsept som baserer seg på å oppleve Vietnam fra motorsykkelsetet. Vi så fram til å få sanse dette vakre landet med vinden i håret, samt med lokal guiding hele veien. Selskapet reklamerer med at vi får se det “ekte” Vietnam, altså delene av Vietnam som ikke er turistifisert – den rurale landsbygda. I og med at så mye som 70 % av vietnameserne jobber med landbruk, var dette en del av kulturen vi gjerne ville få innblikk i, og lære mer om. Begge to var klar over viktigheten av å få en likandes sjåførguide, som helst klarte å formidle sitt budskap på forståelig engelsk. Fingrene var krysset.


Singh og Tuan het de, og der førstnevnte var en rutinert rev med fem år i vietnamkrigen bak seg, var Tuan relativt fersk i gamet. Begge hadde gebrokken, men stort sett forståelig engelsk. Første dagen fikk vi en liten innføring i Saigon, og besøkte blant annet et palass, før vi satte snuten nordover. Destinasjonen var Nha Trang, hvor vi skulle ankomme etter fem dager på landeveien. Vi ble tidlig introdusert til det som skulle prege kostholdet vårt de neste fem dagene. Vi har følgende sitat fra vår Lonely Planet-bok, som fraråder de hygieniske forholdene vi ble utsatt for: “… avoid food that has been sitting around in buffets”.  Det var nettopp dette vi gjorde. Vi spiste på steder som får den nedlagte sjappa “Arez” på Byåsen (nærmere bestemt Breidablikk) til å framstå som flinkest i klassen rent hygienisk. Det sier ikke rent lite.. Et ideelt alternativ for de som vektlegger lav pris og kort distanse, for eksempel våre sjåfører. Det var bare å belage seg på at kosten stort sett ville bestå av kylling, med ris eller nudler, de neste dagene. 

R og Singh.


H og Tuan.


Vi prøver et vietnamesisk hodeplagg.


En typisk frokost-plass for vår del.


Det meste er i miniatyr her til lands

Den blå himmelen og de grønne trærne i et vakkert samspill.


På vei ned for et forfriskende bad.

Rent fruktmessig fikk vi oss derimot en opptur, der vi fikk smake 7-8 helt nye frukter. Selv om ikke alt smakte like godt, særlig ikke frukten durian, er det alltid spennende å prøve nye ting. Derimot er frukten vi kjenner hjemmefra aldeles nydelig her, og kontrasten er stor. Fersk mango og melon (dog ikke vintermelon) herfra, er en helt annen frukt enn de lasteskipmodnede vi spiser hjemme. I tillegg lages det også “shakes” av så å si samtlige frukter (og grønnsaker) her. Det vil si en blanding av melk, sukker, isbiter og frukt. Det skal sies at vi var svært skeptiske til vår første avokadoshake, men den viste seg å være oppsiktsvekkende velsmakende og forfriskende. Prøv gjerne selv! Det samme gjelder mangoshaken, mens sabodilla- og aloe vera(!)-shaken, i tillegg til sukkerrørsjuice, gjerne kan styres unna.


Durian - frukten det ikke er lov å spise offentlig grunnet dens sterke og fæle duft.

Ser du noen frukter du ikke kjenner?
Mens vi snodde oss langs de vietnamesiske veier, fikk vi erfart at “we make everything in Vietnam”. Ikke bare alle slags frukter, men også kaffebønner, pea- og cashewnøtter, gummitrær, kakaobønner og silkeproduksjon fikk vi sett på nært hold. Den nasjonale stolthet kom klart fram i våre sjåfører da de berettet om alt Vietnam kunne produsere. Hele bildet var dog ikke fryd og gammen. Det ble trykket stemning hver gang landets økonomi ble samtaleemne, og vi fikk oppsummert dagens tilstand med det EKSTREMT primitive bildet: “import 5 dollar, export 3 dollar, not good for economy”. Likevel gir dette en pekepinn, og den samfunnsøkonomisk lærde av oss (Ruben) kan stadfeste at Vietnam opererer med et ekspansivt statsbudsjett (hvis våre kilder er korrekte).

Cashewnøttproduksjon. Svært interessant.

På godterifronten har derimot Vietnam mye å lære rent smaksmessig.

Silkeormer i aksjon.

Silkearbeidere i aksjon.

Den siste dagen sto vi som vanlig opp i den såkalt rette tiden. Etter sedvanlig shabby frokost, fikk vi sjansen til å sitte på elefant. Etter en times humpete tur på elefantryggen, og med en Ruben fortsatt i tilnærmet sjokktilstand etter møtet med dette enorme dyret, gikk turen videre mot Dalat.

Vi fikk så hatten passet.

Elefanten på dypt vann.


Vi når nye høyder på "Elephant Rock"

Dalat er en fjellby på omtrent 1400 m.o.h., og er et populært reisemål for mange vietnamesere. Dette er mye på grunn av byens litt mer behagelige klima, både med tanke på temperatur og luftfuktighet. Og det var som Ruben sa det så fint “Fjelluft i Vietnam e som norsk luft – digg”. Ikke like digg var kveldens store happening, en matopplevelse av de sjeldne. Det som tidlig startet som spøk, var plutselig blitt blodig alvor. Bokstavelig talt. Vietnam er kjent for å spise alt mulig. Alt fra hund og katt, til tiger og elefant. Mye av dette har det blitt slutt på, da det etter hvert førte til at dyr ble utryddingstruet. En direkte konsekvens av dette er forbudet mot å drepe ville dyr her til lands. Likevel er det enkelte steder som ser sitt snitt til å tjene noen ekstra grunker, ved å tilby nettopp eksotisk kjøtt. I vårt tilfelle var det slange som sto på menyen. I og med at Halvor uttalte i forkant av reisen at “æ ska spis alt æ får tilbudt”, som senere har blitt tilføyd “som ikke e farlig”, så fikk han svi for det nå. En manndomsprøve i Vietnam er nemlig å spise slangehjerte. Rett fra slangen. Rått. Mens det fortsatt banker.


Ruben njuuuter utsikten.


Nok en grensesprengende fossefallposering.

Denne happeningen ville selvfølgelig reiseteamet at skulle foreviges, men 10 sekunder ut i videosekvensen ble det sagt klart og tydelig fra at det var uaktuelt. “NONONO, no video!”. Hvis myndighetene fikk nyss i dette ville restauranten bli stengt, en skjebne alle tilsvarende spisesteder i byen hadde lidd tidligere. Blant annet da Top Gear (britisk tv-serie) var på besøk i samme by for en tid tilbake.



Nevnte videosnutt kan sees her.


For å gjøre en lang historie kort, fikk vi etter hvert servert fem retter (når Halvors manndomsprøve regnes som en) laget på slangen, som etter research viser seg å sannsynligvis dreie seg om en kongekobra. Av Asias mest fryktede slange vartet “kokkene” opp med rå slangehale akkompagnert av løk og tomat, etterfulgt av kokt slangekjøtt/involl med gresskar, før rosinen i pølsa, nemlig stekt slangebein med chillisaus ble satt på bordet. Til slutt fikk vi servert en suppe laget på gjenværende bestanddeler, med sopp av ymse slag til. Ingenting skulle gå til spille. Når de i tillegg fyrte opp to flasker med det som viser seg å være vodka med henholdsvis blod og galleblære, begynte det hele å bli svært absurd. Etter vietnamesisk standard sto H igjen som mer mannlig enn R etter dette måltidet. Etter å ha testet litt bein og kjøtt, innså den bebrillede raskt at galle, blod og resten av det mannsfremkallende ble for sterk kost. Dermed måtte han ta til takke med reinsdyrkjøttet som ellers ble servert ved siden av. Det ble deretter raskt behov for å komme seg tilbake til hotellet og reparere, etter en gastronomisk påkjenning utenom det vanlige.


Etterhvert måtte håndkleet kastes inn.


Påfølgende dag var det siste etappe som skulle gjennomføres, og vi kjørte gjennom svært idyllisk fjellandskap på vei ned til strandperlen Nha Trang. Vel fremme så vi på en enorm Buddah, før vi raskt fant horisontalen på et hotell. Slitne og feilernærte ble vi stort sett her hele kvelden, og fikk meglet oss fram til pizza bestilt på rommet. Pizza og film var etterlengtet, og det var godt å endelig gi slipp på sultfølelsen. Som Halvor så fint sa det i kveldinga: “Det va godt med litt ordentlig drittmat”. 

Stor Buddha i Nha Trang.

Dagen etter gikk med til strandliv, etter at vi sov lenge og tok frokosten i lunsjtid. Etter solbading var det duket for italiensk restaurant, etterfulgt av fransk sjokolademousse. Og oppi det hele fikk vi også tid til å bestille dykking for morgendagen. Svært fornøyde med det, gikk vi tidlig til sengs. Før vi følte at vi hadde sovnet, ringte ringeklokka, og vi måtte hive i oss litt næring før vi møtte opp på dykkesenteret. Vi våknet kjapt i møte med vår dykkeinstruktør. Lucy, som kanskje er ordboksdefinisjonen på en person som er bra i små doser, der det i lengden kan bli litt for mye av det gode. Hennes overveldende livsglede og positivitet smittet raskt over på oss, og før vi visste ordet av det satt vi på båten på vei ut i pittoreske farvann. Heldigvis var sjøen stille og rolig, noe som førte til både god stemning på båten og god sikt under vann. Vi så mye spennende, og fikk opp dykkelysten etter en ordentlig nedtur i Kambodsja. Satser tungt på å gjenta suksessen i både Kenya og Tanzania. 

Etter litt avslapping på stranden var det tid for nattbuss, vår soleklart minst likte transportform. Neste stopp var Hoi An, og vi så med glede at nattbussen ikke baserte seg på at to stk deler en enkeltseng. Alle skulle ha en seng hver så det ut til. Ikke luktet vi lunta da vi stadig ble beordret lenger bak i bussen. Naive som vi er ventet var det ikke før bussjåføren hevet høyrehånda og pekte på det som kunne minne om et solarium, at hjertet hoppet over et par slag. Riktignok et stort solarium, men det hjalp lite når både jeg og Ruben, de tilsynelatende største på hele bussen, skulle dele dette avlukket. Klaustrofobiske tendenser meldte seg på da vi smøg oss inn, vi hadde nemlig en tilsvarende seng en halvmeter over oss. Vi prøvde å oppmuntre hverandre, det var tross alt ikke like trangt som nattbussen vi tok i Laos. Spørsmålene våre om hvorfor de to største på bussen skulle dele dette som isolert sett minnet om et veltet skap, så ikke ut til å bli hørt, men vi begynte å venne oss til tanken. Verre ble det da vi ble gjort oppmerksom på at vi så aldeles ikke var de største på bussen. En tysker/franskmann/spanjol/belgier (ubegripelig nasjonalitet) på nesten to meter også skulle på bussen. Og jaggu ble han også presset inn sammen med oss. Det var da reiseteamet så hverandre i øynene. Det hersket ingen tvil om at vi tenkte det samme. Vi klarte heldigvis å skjule vår frustrasjon et par hakk bedre enn nevnte tyskspanjolbelgierfranskmann, som virkelig kunne trengt et kurs i sinnemestring. Vi bestemte oss derimot for å lukke øynene og vente på morgendagen. Og den kom. Omsider.

Endelig var det vår tur til å få enkeltsenger. Trodde vi.

Her lå vi. Tre svette backpackere. I 13 timer.

Hoi An. Byen som kun hadde ett hotell mens Rubvor rullet rundt med bleie og smokk, har etter sigende blitt et fast stoppested for turister som reiser langs kysten av Vietnam. Hvorfor? Svaret er enkelt. Skreddervirksomhet. Byen har spesialisert seg på skredderbransjen, og er den ubestridte skredderhovedstaden her til lands. I en by med under 100 000 innbyggere, har de presset inn over 200 skredderbutikker. Byen har måtte sette tak på skredderlisenser, og at denne måten å livnære seg har skutt i været er kanskje ikke så rart. En erfaren skredder kan tjene opp til 3 ganger så mye som en med universitetsutdannelse. Det er ganske utrolig hvor mange like sjapper de klarer å presse inn i en så liten by, og vi ble raskt offer for en av dem. Allerede første dag, mens begge fortsatt var i lettere sjokktilstand etter sengefordelingen natten i forveien, ble vi dratt inn hos en skredder. Og her ble vi. De tok etter hvert mål av oss, og sa de kunne sy alt ferdig til dagen etter, den 18. mai. For ja, det var 17. mai i dag. En 17. mai utenom det vanlige. I mangel av nordmenn å oppsøke samt i mangel av norske flagg var det vanskelig å opprettholde nasjonaldagsfølelsen. Dog fikk vi til, tradisjon tro, å spise et par is i løpet av dagen, samt at vi kostet på oss en bedre fire-retters til kvelds. Første vers av “Ja, vi elsker” fikk vi også anledning til å synge. Så, joda, det var en fin 17. mai.


Halvor opererer som en falsk og morgengroggy vekkerklokke for Ruben.



Halvor vandrer gatelangs. Alt han kan se, er skredder etter skredder.

De to neste dagene gikk med til å prøving og justering av klær, samt utforsking av denne praktfulle byen. Den ene dagen bestilte vi sykkeltur, for sykkelsetebasert sightseeing skal visst være en finfin måte å oppleve Hoi An på. Og det var det absolutt. “Love of Life” het firmaet vi bestilte gjennom, og vi fikk vår egen svært hyggelige guide. Etter å ha fått litt historie om selve byen, syklet vi i utkanten. Det var virkelig fantastisk. Kanskje først og fremst stillheten. Den behagelige lyden av sykkeldekk mot tørr jord, og vinden som lå som et svalt teppe over den solstekende formiddagen. Den fjerne lyden av en gammel vietnameser som slår ljåen sin over gresset, som bøyer seg i retning vinden. Til og med gresshoppenes særegne sang lød som svak musikk i våre ører, langt i det fjerne. Dette eldoradoet av behagelige lyder, i samspill med det visuelle eventyret som utspilte seg omkring oss, gjorde virkelig sitt til at “Love of Life” må sees på som et svært passende navn på firmaet. Vi observerte gamle damer og menn, med den karakteristiske “kinahatten”, som jobber jevnt og trutt på rismarken for å brødfø seg og sine. Alle som en må bidra for at kabalen skal gå opp. 

En glad Buddha på en glad dag.

Arbeidslysten er stor.

En dame på 82 står på huk og jobber.

Vi kjørte også innom plasser der lanterner ble laget. Der fikk vi beskue hele prosessen, fra bambusstammen blir hentet inn, til en karakteristisk lanterne står ferdig som produkt på det støvete trebordet. Leireutforming fikk vi også sett på nært hold. Kvinnene jobbet med imponerende presisjon, både i utformingen av selve krukken samt med utskjæringene som ble gjort i ettertid. Alt i alt en svært fin tur.

Her lages lanterner, som Hoi An er så kjent for.

Denne dama har laget mang en krukke, det var lett å se.

Ruben benyttet anledningen til å trene til årets Tour de Gæmmærn.

Vår fjerde og siste dag i Hoi An brukte vi på stranden, før ettermiddagsbussen gikk til Hué. En særs rolig dag, og det var tydelig at vi behøvde mer enn en natt på å fordøye sykkelturen dagen i forveien. 

Palmene og bambusparasollene gjorde det hele svært eksotisk.

Fjell kan skimtes i horisonten, over det krystallklare vannet.
Vel framme i Hué inntok vi et nytt hotellrom. Denne gangen slo vi på stortromma, og skaffet balkong. Ikke at den ble brukt, men balkong hadde vi. Den gode pizza-og-film-settingen vi hadde i Nha Trang var sterkt savnet, og vi bestemte oss for å prøve på nytt. Da det ikke gikk an å bestille til hotellet tok vi “stein, saks, papir” for å finne ut hvem som skulle ut for å finne pizza. Halvor tapte som vanlig, og det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort å finne nevnte matrett. Etter å ha blitt henvist i en retning av samtlige som ble spurt på veien, hadde han på et tidspunkt ståltro på at han ville finne en pizzeria. Etter hvert forsto han at de sannsynligvis bare pekte på “måfå”. var hardt for H å svelge at han hadde gått feil, og han måtte krype til korset ved å huke tak i en motorsyklist som kunne fortelle at det var 5 km til nærmeste pizzeria. Etter mye om og men ble det pizza, og for en gangs skyld gikk det en nogen lunde kurant film på TV. Filmen “Knowing” var veldig tidsriktig, i og med at vi i følge dommedagskonspirasjonsteoretikerne skulle dø bare om noen dager.

Vi hadde bestemt oss for å bli i Hué bare en natt, og måtte bite i det sure nattbusseplet nok en gang. Hanoi, Vietnams hovedstad, skulle utforskes. Men før det rakk vi å være med på en innholdsrik sightseeing i Hué, der vi fikk en god innføring i byens historie. Byen har vært tilholdssted for mange av landets herskere, og vi fikk høre fortellinger om grensesprengende flerkoneri. Tre av disse herskernes spektakulære palass, eller såkalte “tombs” – fikk vi anledning til å besøke. En svært ikonisk pagode i vietnamesisk målestokk, samt den “forbudte lilla by” ble også besøkt. Høydepunktet på turen må likevel kunne sies å være båtturen på den sagnomsuste parfymefloden. Ikke visste vi mye om den, men sannelig hadde vi hørt om den. 

Munkene spiser lunsj. Det står nuddelsuppe på menyen.


En liten del av "Tomb of Tu Duc". 

Grønn og fin utsikt fra "Tomb of  Khai Dinh"

Parfymefloden med sitt smågrumsete vann. 

Med litt triksing på kameraet så den hakket mer badevennlig ut.

Både H og R fikk sin jomfrutur på sykkeltaxi i Hué.
Etter sightseeing gjaldt det å få i seg mat, samt krysse fingrene for en bedre nattbussopplevelse enn de to foregående. Heldigvis fikk vi enkeltseng denne gangen, men i og med at vi begge var plassert langt fram i bussen medførte det at sjåførens regelmessige og ubehagelig høylytte tut hele natten sørget for å vekke oss med jevne mellomrom.

Halvor benyttet anledningen til å filme litt på morgenkvisten.

Nå er vi vel fremme, Ruben har tatt seg en liten lur og vi planlegger å ta en båttur i Halong Bay samt en fjelltur i Sapa-området. Allmenntilstanden er ikke helt optimal hos H, men han satser på å sove av seg kvalmheten og hodeplagene.


Vi blogges! 

2 kommentarer:

  1. Filmen fra nattbusen gjorde dagen min!

    SvarSlett
  2. kære ruben

    så har jeg fått din adressse til blog og sender en hilsen fra danmark. Morsomt å lese om jeres tur i vietnam hvor jeg har vært flere gange men ikke oplevet så meget som jer....

    mange hilsener bjørn

    SvarSlett

Ka syns du om det her da?